السيسي: عام 2023 يحتاج لمزيد من الجهد الأهلي.. والزراعة لها أهمية خاصة

السيسي: عام 2023 يحتاج لمزيد من الجهد الأهلي.. والزراعة لها أهمية خاصة

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، أنه على تواصل مستمر ودائم مع منظمات المجتمع المدني، قائلاً: “على اتصال بيكم وبكلم كتير من الكيانات وبنتناقش معاها.. وبسمع زى موضوع التمكين والجمعية اللي بتعملوها”.

وأضاف السيسي خلال المؤتمر الأول للتحالف الوطني للعمل الأهلي، أنه يرى أفكارًا جيدة وتتناسب مع ظروف المجتمع، موضحًا أنه في عام 2023 نحتاج لمزيد من الجهد الأهلي لأن الظروف صعبة، موضحًا أنه يتحدث بصراحة وذلك ليس معناه أن الدولة لن تقوم بدورها الخاص بذلك الشأن.

ودعا الرئيس المساهمين في التحالف الوطني إلى مضاعفة الجهود خلال العام الجاري 2023، قائلاً: “كنا بنقول عام 2022 إنه عام المجتمع المدني، بس بصراحة ظروف 2023 يمكن تكون محتاجة مننا إحنا نبذل جهد أكتر من 2022.

وواصل السيسي أن الأزمة التي نتحدث عنها ضخمة  وعالمية وذات تأثير ضخم، قائلاً: “إذا كانت منظمات المجتمع المدني محتاجة تشتغل وكيان التحالف اشتغل بهمة وضغط كبير خلال 2022 أتصور أن الجهد يحتاج أن يتضاعف هذا الجهد خلال 2023”.

ولفت قائلاً: “قلتم يا دكتور مصطفى هتقدموا 23 مليار جنيه، وأدعو الجميع للمساهمة أكتر، وإحنا من جانبنا كحكومة أو صندوق تحيا مصر وباقي الصناديق نكمل الرقم أكتر من كده.. مش عاوز أقول رقم محدد علشان المساهمين يزودوا والحكومة تبذل جهد معانا في أن إحنا نخلى الحركة وتواجد التنفيذي اللى أنا بهنئكم عليه”.

كما وجه الرئيس التحالف الوطني لعمل الأهلي التنموي، بزيادة الاهتمام بكل المزارعين في مصر، قائلاً: “الفدان كان بيجيب 12 و 14 أردب قمح ودلوقتي 20 و 22 مع 150 ألف فدان دا قيمة كبيرة جداً.. في المجموع الكبير ممكن يكون أكتر من كده.. والنهارده وإحنا بنتكلم هنبقا مع بعض ومستعدين نتعاون مع الزراعة أكتر”.

وأشار الرئيس إلى الزراعة قائلاً: “الزراعة في أسوان وسوهاج والصعيد جزء من 350 ألف فدان من القصب، التحالف يستهدف صغار المزارعين، لكن اريد استهداف قدراتكم للوصول إلى جميع المزارعين.

وواصل: “وزارة الزراعة فيها موظفين ما يقدروش يقدوا اللى انتوا بتعملوه.. طيب لو اتعمل فدان قصب بزراعة حديثة يقلل كمية المياه 10 % في 350 ألف فدان .. لو قلتلي بيزود 40 % وقدرتوا توصلوا بالتعاون مع وزارة الزراعة..لأن المزارع بسيب الحاجة في الأرض 5 سنين “.

ونوه الرئيس قائلاً: “نستهدف كل موضوع نتكلم عليه بنقول للناس بصوا وما تستقلش بفدان القصب وشوية التقاوي من 10 أردب إلى 22 أردب ما تستقلش بده، خاصة لو الكلام اللى اتعمل بشكل جمعي وهيستفيد منه كتلة مزارعين في مجال واحد، وبتكلم على القصب تحديدا بالتعاون مع وزارة الزراعة والري.

شارك الخبر

اترك تعليقا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مقالات ذات صلة